S2 Celler er en måde hvorpå hele verden kan deles ind i mindre sektioner, med størrelsen bestemt af det 'level' eller niveau, man kigger på af S2 celler.
Med oprindelse som et Google 'bibliotek' til udvikling af applikationer, har S2 Celler nok ikke skabt overskrifter hos den almene befolkning, men det betyder ikke at det ikke er en smart måde at inddele kloden på, for det var netop hvad Google satte sig for mål. Med S2 Celler har de skabt et bibliotek, der gør det 'let' at inddele en sfere i små områder.
Som du måske kan se på billedet ovenfor (Som er tyvstjålet fra Googles side om S2 Celler ), vil det at gå et niveau ned i S2 celler, betyde at én celle bliver til 4. Sådan er det hele vejen fra 1 og ned, og derfor vil der altså være 4 S2 Celle Niveau 5 celler i én S2 Celle Niveau 4 celle.
Niantic har valgt at bruge S2 Celler (De er trods alt en tidligere Google afdeling), til at opdele kloden og bestemme stort set alt der placeres på kortet efter det. Ikke alt bruger dog samme niveau af celler, så lad os her gennemgå hvilke elementer der bruger S2 Celler i Pokémon GO, hvilket niveau der er i brug, og hvilken betydning det har
- Niveau 6: Geoblokering (når områder/lande ikke må have adgang til spillet)
- Niveau 9: Regionale Pokémon opdeling (F.eks. hvor Mr. Mime stopper med at spawne udenfor Europa)
- Niveau 10: Tekst hvor Pokémon er fanget. Dette forklarer hvorfor det ikke altid er den rette by der står nævnt, men en naboby. Desuden er det også Niveau 10 der bruges til at bestemme vejret.
- Niveau 12: Uddeling af EX Raid Invitationer. Kun ét Gym i én S2 Celle Niveau 12 kan vælges til et EX Raid i hver bølge. Så har man to Gyms i samme park f.eks., og de ligger i samme celle, vil det kun være den ene af dem som vælges til EX Raid i den givne bølge.
- Niveau 14: Placering af Gyms (Hvilke PokéStops, og hvor mange, som skal være Gyms)
- Niveau 15: Blokerede områder i spillet, f.eks. militærbaser.
- Niveau 16: Indlæsning af 'kortet' i spillet. Eftersom spillet indlæses i disse celler, vil nogle ting være synlige på din skærm, mens andre der måske er tættere på, ikke vil være det. Det er fordi den celle der indeholder det er synlig, og derfor vil hele cellens indhold være synligt.
- Niveau 17: Placering af PokéStops, kun ét stop pr. S2 niveau 17 celle.
- NIveau 20: Spawn punkter er bestemt af S2 Celler Niveau 20, men også hvor et æg er samlet op henne, ligeså vel som den præcise placering af et Gym (rammer-det-en-park-eller-ej spørgsmål)
Som du måske allerede har set, er Niveau 14 og Niveau 17 de vigtigste, da de bestemmer om der overhovedet vil komme et Stop / Gym til Pokémon GO, og om det netop vil åbne for et nyt Gym i området. For som du kunne læse, så er det på niveau 14 det bestemmes om et nyt interesse punkt bliver et PokéStop eller et Gym. Dette bestemmes af mængden af overførste punkter (fra Ingress, altså mængden af PokéStops og Gyms). Kort og relativt præcist, kan det siges sådan her:
For hver S2 Niveau 14 celle, vil der være 64 Niveau 17 celler, og hver af disse kan potentielt have et PokéStop / Gym. Det er afhængigt af hvor mange af disse celler der har et PokéStop / Gym, om hvor mange Gyms der kommer i hele Niveau 14 celler.
- 0 - 1 PokéStops: Ingen Gyms
- 2 - 5 PokéStops: Én af disse vil være et Gym.
- 6 - 19 PokéStops: To af disse vil være Gyms
- 20 - 34 PokéStops: Tre af disse vil være Gyms.
- 34 - 64 PokéStops: Fire af disse vil være Gyms (Måske, det er meget lidt data til at understøtte dette)
I Pokémon GO har vi ingen indvirkning på, om en portal (Et interessepunkt i Ingress) bliver til et Gym eller et PokéStop. Dette bestemmes via Ingress, nærmere betegnet via en 'Synes Godt Om' konkurrence, hvor den portal med flest 'likes' på sit billede i Niveau 14 cellen, vil være næste i rækken til at blive til et Gym.
Kort opsummeret kan vi derfor sige, at det kræver at man placerer et nyt PokéStop i en S2 Celle, Level 17, som endnu ikke har et interessepunkt, før det kan tilføjes til Pokémon GO. Ønsker man at få et Gym mere, kræver det en bestemt mængde PokéStops og Gyms i området.
Ønsker du at se S2 celler for dit område, kan du benytte dig af værktøjet RegionCoverer , der giver dig mulighed for at danne dig et godt overblik over hvilke celler der er i brug. Alternativt kan du bruge Ingress Intel, og indlæse et plugin der har S2 Celle data. Fordelen ved at bruge Ingress Intel er, at den allerede viser dig hvilke portaler der er i Ingress (dem der laves om til PokéStops og Gyms).
Husk altid at følge Retningslinjerne for Indmeldelse af PokéStops