Pokémon Go, en af de mest populære mobilspil i verden, har oplevet sin laveste månedlige indtjening i fem år. Ifølge en nylig rapport fra Sensor Tower, en app-markedsanalysevirksomhed, faldt Pokémon Go's globale indtægter til $42,8 millioner i marts 2023 (ca. 290 millioner kroner). Dette er lidt af et fald, med tanke på at de i februar tjente $57,9 millioner (ca. 390 millioner danske kroner).
Pokémon Go, der blev lanceret i 2016, var en sensationel succes og skabte en helt ny kategori af mobilspil kaldet "augmented reality" (AR). Spillet fik hurtigt millioner af brugere over hele verden, og genererede milliarder af dollars i indtægter. Men efterhånden som tiden er gået, er antallet af aktive brugere faldet, og spillets popularitet er faldet.
Ifølge Sensor Towers rapport har flere faktorer bidraget til Pokémon Go's faldende indtjening. En af de største faktorer er COVID-19-pandemien, der har begrænset folkets bevægelse og gjort det sværere at spille spillet i det fri. Derudover har spillets udvikler, Niantic, kæmpet for at opretholde spillets popularitet med nye funktioner og indhold.
En af de funktioner de skabte, for at opretholde spillet under pandemien, Remote Raid Passes, har netop haft en gevaldig prisstigning. Man kunne nemt være tilbøjetil til at tro at den store prisstigning på Remote Raid Passes, har en stor betydning for faldet i indtjeningen.
Spørgsmål er så, hvorvidt Niantic har forudset dette, og vælger at leve med det store fald, eller om de vil evaluere om Remote Passes nu også er prissat korrekt ovenpå dette.
Man kunne dog godt formode at Niantic, som er udtalt fortaler for at komme ud og bevæge sig, vil stå fast på prisen.
Mens Pokémon Go stadig er et populært spil med en dedikeret fanbase, er det klart, at spillet ikke længere har den samme massive appel, som det havde for fem år siden. Det vil være interessant at se, om Niantic kan finde nye måder at revitalisere spillet på og øge indtjeningen i fremtiden.
Kilde: Video Games Chronicle
Bemærk: denne artikel er skrevet ved hjælp af AI.