Onsdag åbnede Niantic godteposen op, og fortalte at Generation 3 er på vej. Udover det, offentliggjorde de en kommende implementering af Dynamisk vejr i Pokémon GO.
Som noget relativt nyt, har Niantic sendt udviklerne bag spillet bag skærmen på en anden måde, så vi nu får en indsigt i tankerne bag systemet. Samtidig får vi lidt mere viden, i denne artikel på pokemongolive.com .
Augmenteret virklighed
Implementeringen af et lokationsbaseret vejrsystem, er et stort skridt i retningen af at binde den virtuelle verden i vores telefoner sammen med den virkelige verden.
Det vil nemlig ikke være tilfældige vejrforhold du vil møde i spillet, når du bevæger dig rundt. Vejret i spillet vil afspejle det vejr du bevæger dig rundt i, i den virkelige verden. Hvor præcis en afspejling det vil være, vides endnu ikke.
Pokémon omkring dig
Udover at være en visuel effekt i spillet, vil det nuværende vejr hver en betydning for flere elementer I spillet. Det betyder bl.a. at de Pokémon du støder på i spillet, I en vis grad vil være bestemt af vejret.
Nogle Pokémon er mere tilbøjelige til at opholde sig i regnvejr, mens andre primært vil befinde sig i områder hvor det sner. Andre sol eller klart vejr, tåge, overskyet osv. Eksempelvis vil det være lettere at støde på Ghost og Dark Type Pokémon, når tågen har lagt sig, mens Water, Lightning og Bug Type Pokémon vil være lettere at finde når regnen falder.
Dette betyder dog IKKE at andre Pokémon typer, end dem der foretrækker det nuværende vejr, ikke er at finde omkring dig. Det vil altså stadig være muligt at finde Pokémon der foretrækker sol og klart vejr, I Danmark.
Stardust sendes i vejret
Udfra in-game videoer som Niantic har delt, og udfra artiklen der links til højere oppe, ved vi at såfremt man fanger en Pokémon der opholder sig i sit favorit vejr, vil man få en Stardust bonus på 25%.
Det betyder at der er store ekstra mængder Stardust at hente. Lad os se på hvor stor en betydning det egentlig har (Pokémon fanget pga vejrforhold I parantes):
- 1. Udvikling 100 (125) Stardust
- 2. Udvikling 300 (375) Stardust
- 3. Udvikling 500 (675) Stardust
Bemærk, at Pokémon med en baby underudvikling (F.eks. Pikachu) tæller som 1. Udvikling.
Vejrets indflydelse på styrkeforhold
Vi ved ligeledes, at de typer der foretrækker det nuværende vejr, får en 'boost' af vejret i kamp.
Det betyder at når du tager en Vaporeon med i kamp, mens det regner, vil din Vaporeon give mere skade end hvis det sner, solen skinner eller andet.
Dette kan potentielt have stor indflydelse på Gym metaen, da de stærkeste Pokémon vil være baseret på de nuværende vejrforhold.
Det samme er gældende i Raids, så når Machamp skal kæmpes ned, vil det være en fordel hvis det blæser, da Psychic Typer vil få et boost af vejret.
Et interessant citat fra artiklen fra Niantic, tyder dog på at de Pokémon du fanger afhængigt af vejret, vil have højere IV.
Når det regner, vil Water Type Pokémon du fanger vildt eller gennem Raid Battles give mere stardust og have større potentiale i kamp
Der har floreret rygter om, at vejret vil have en indflydelse på IV, men det har været kryptisk og let kunne forståes som en reference til en Pokémons forhøjede styrke i kamp, under de rette vejrforhold. Dette citat peger dog i retningen af, at vejret ligeledes vil have indflydelse på IV.
Generelt
Ifølge flere artikler på nettet, forventer Niantic at sende denne opdatering ud til os, I slutningen af denne måned. Ifølge Niantic selv, ved vi dog kun at den kommer senere.
Update 9. Dec : Dynamisk vejr er nu en del af spillet! Vi ved nu at vejret betyder at Pokémon fundet i det fri, som er boostet af vejret, kan være over level 30!
Det bliver særdeles interessant at se, hvor stor en effekt vejret vil have på spillet.
God jagt, trænere!